Jak dbać o zdrowie w trakcie epidemii wirusa COVID-19?

Jak dbać o zdrowie w trakcie epidemii wirusa COVID-19?

Aby wzmocnić odporność na czas narażenia na zakażenie koronawirusem w Polsce, warto wzmocnić dodatkowo organizm. Regularne picie wody czy odpowiednia dieta, suplementy oraz probiotyki to tylko niektóre przykłady. Z czego powinna się składać dieta na odporność? Jakie witaminy czy składniki odżywcze są szczególnie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego?

Dbam o zdrowie – prawidłowa dieta na wzmocnienie odporności

Aby wzmocnić odporność organizmu i ochronić się przed wirusem COVID-19 (lub sprawić, by przebiegał łagodniej) należy zadbać nie tylko o zdrowie psychiczne, ale też o prawidłową dietę. Niezbędne jest dostarczanie organizmowi potrzebnych składników odżywczych, witamin, minerałów czy bioaktywnych składników, co wpłynie korzystnie na układ odpornościowy. Ważne, aby zachować regularność: lekarze i dietetycy zalecają posiłki co 3-4 godziny, w tym śniadaniem oraz kolacją. Powinno się ją spożyć na 2-3 godziny przed snem. Istotne jest także regularne nawadnianie się poprzez picie dużej ilości płynów (2-3 litry w ciągu dnia). Warto zapoznać się z piramidą żywieniową i wprowadzić do swojego jadłospisu:

  • Witaminy – C, A, D oraz E
  • Grupa B – cynk, selen, żelazo i kwasy omega
  • Antyoksydanty

Można je znaleźć w owocach i warzyw. Dla przykładu źródłem witaminy C są cytrusy, jagody, czerwona papryka, natka pietruszki, dzika róża, jabłka, brokuły, brukselka czy jarmuż. Natomiast witaminę A zawierają warzywa i owoce w kolorze czerwono-pomarańczowym. Bogate w witaminę D są jaja i ryby, a w E – zarodki pszenicy, nasiona roślin strączkowych, ziarna, awokado czy orzechy. Orzechy brazylijskie, cebula, czosnek, pomidory, otręby pszenne, brązowy ryż czy płatki zbożowe. Z kolei z cynku składają się: wieprzowina, indyk, żółtka jaj, mleko, kiełki pszenicy, nasiona sezamu czy pestki dyni. Na uspokojenie przyda się zielona herbata czy ciepłe mleko z miodem.

Podstawą higiena i jakość artykułów spożywczych – rozwinięciem suplementy diety

Oprócz prawidłowej diety, z naszego poradnika o zdrowiu dowiesz się, że należy prawidłowo przygotowywać posiłki i zwracać uwagę na jakość artykułów spożywczych. Dlatego ważne jest odpowiednie mycie rąk oraz dezynfekcja powierzchni użytkowych. Należy regularnie myć naczynia, blaty oraz sprzęt, ale także odkażać szczególnie zakupione produkty. Najlepiej, aby zakupione warzywa, owoce, mięsa, ryby i jaja najlepiej wystawić na zewnątrz na 24 godziny na przykład na balkon. Dobrze jest kupować produkty mrożone lub po zakupie włożyć je do lodówki. Nie kupuj natomiast nadgniłych lub nadpsutych produktów.

W aptekach z pewnością znajdziesz natomiast praktyczne sumplementy diety, leki na odporność oraz prebiotyki i probiotyki. Warto wiedzieć, że w skład naturalnych priobiotyków wchodzą:

  • Kefiry i jogurty
  • Chleb na zakwasie
  • Kapusta kiszona
  • Miso
  • Tempeh
  • Kimchi

Z kolei wśród naturalnych prebiotyków dobrze jest wypróbować cebulę, pełne ziarna, szparagi, karczochy, pory, banany lub czosnek.

Co więcej, jak potwierdzają niedawne badania kliniczne, infekcje wirusowe (grypę lub przeziębienie) zniweluje czarny bez. Warto wziąć to pod uwagę, chcąc zwiększyć odporność organizmu. Na stan organizmu wpływa również powietrze. Zamiast otwierać okna, dobrze jest zastosować nawilżacze powietrza lub gotowanie w pokoju wody. 50% to optymalna wysokość wilgotności, która zapewnia śluzówce i budującym ją glikanom szczelność.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję