Artykuł sponsorowany

Jak działają e-recepty?

Jak działają e-recepty?

W styczniu 2020 roku zaczęły być w Polsce stosowane e-recepty, którymi, póki co przynajmniej częściowo zastąpiono tradycyjne recepty papierowe. W naszym artykule dokładniej tłumaczymy, jak działają e-recepty, jakie działania muszą podjąć lekarz, pacjent i farmaceuta, żeby je wypisać, co trzeba zrobić, żeby móc ją zrealizować oraz jakie są ich zalety i wady.

Co to jest e-recepta?

E-recepta to skrótowa nazwa, która jest stosowana do opisania złożonego systemu informatycznego, którego zastosowanie ma na celu ułatwienie i łatwiejsze kontrolowanie wypisywania i realizacji recept. Założeniem systemu jest też ograniczenie ilości występujących w procesie realizacji recept błędów oraz przeciwdziałanie wypisywania recept fałszywych, czyli osobom, które nie są uprawnione do stosowania danych leków. Możliwość wystawienia e-recepty sprawia, że teraz pacjenci w celu uzyskania możliwości wykupienia potrzebnych leków, nie muszą się zgłaszać na wizytę do gabinetu lekarskiego, tylko całą operację można przeprowadzić online.

W jaki sposób można zrealizować e-receptę?

Realizacja e-recepty jest możliwa w zasadzie w każdej aptece i punkcie aptecznym. Dodatkowo jednak takie punkty zostały oznaczone umieszczoną na drzwiach błękitną naklejką, na której jest napis: „Tu zrealizujesz e-receptę”. Na e-recepcie mogą być wypisane zarówno leki, które są dostępne wyłącznie na receptę, jak i leki OTC, czyli leki bez recepty.

Proces korzystania z e-recepty jest bardzo prosty. Po wizycie u lekarza pacjent otrzymuje sms, w którym jest podany 4-cefrowy kod lub załącznik z dodaną e-receptą. Z kolei jeżeli pacjent nie ma założonego indywidualnego profilu w Internetowym Koncie Pacjenta, otrzymuje od lekarza tzw. wydruk informacyjny, który swoim wyglądem przypomina nieco zwykłą receptę i na którym są podane informacje na temat przepisanych leków. Realizując e-receptę ma się możliwość podania wydruku informacyjnego lub otrzymanego w wiadomość SMS 4-cyfrowego kodu i swojego numeru pesel.

Jak długo jest ważna e-recepta?

Takie pytanie zadaliśmy naszemu rozmówcy, farmaceucie z apteki online i apteki stacjonarnej Miro w Warszawie, odpowiedział nam, że:

Ważność wystawionej e-recepty jest dokładnie tak samo długa, jak było to w przypadku recept papierowych. Na realizację wypisanej recepty pacjent ma więc aż 365 dni. Wyjątkiem są e-recepty na antybiotyki, które są ważne tylko przez 7 dni, e-recepty na leki psychotropowe i leki odurzające, które są ważne przez 30 dni oraz e-recepty na leki immunologiczne, które są możliwe do zrealizowania przez 120 dni.

Jakie są zalety i wady e-recept?

Najważniejszą zaletą e-recept jest duża wygoda ich stosowania, i to zarówno dla lekarza i farmaceuty, jak i dla pacjenta. Dzięki temu, że jest to dokument elektroniczny, nie ma ryzyka, ze farmaceuta nie będzie mógł rozczytać lekarza. Z kolei pacjent nie musi pamiętać o zabraniu wypisanej recepty z  domu, tylko wystarczy, że będzie miał ze sobą otrzymany w SMS kod. Jedyną wadą e-recept jest ryzyko powstania awarii systemu, przez co realizacja e-recepty będzie po prostu niemożliwa.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.