Jak utrzymać zdrowie psychiczne w okresie trwania epidemii?

Jak utrzymać zdrowie psychiczne w okresie trwania epidemii?

Pracujesz zdalnie w domu? Przebywasz na kwarantannie? Opiekujesz się dziećmi? Epidemia koronawirusa w Polsce sprawiła, że wielu z nas musiało nagle zmienić tryb życia i ograniczyć kontakty oraz wyjścia i pozostać w domach. Jak w tym czasie zachować zdrowie psychiczne? O co warto zadbać? Co może pomóc – aktywność fizyczna a może nowe hobby? O czym dobrze jest pamiętać? Sprawdzamy!

10 wskazówek, jak dbać o zdrowie psychiczne

Oprócz zdrowia fizycznego równie istotne jest zdrowie psychiczne. Szczególnie w okresie narażenia na zakażenie wirusem COVID-19, należy się dostosować do zaleceń rządu w sprawie:

  • Śledzenia informacji – warto ograniczyć bycie na bieżąco z wiadomościami odnośnie komunikatów dotyczących rozprzestrzeniania się wirusa do 1-2 razy na dzień. Dotyczy to zarówno rządowych stron, jak i serwisów informacyjnych oraz mediów społecznościowych. Uwaga: Ogranicz się tylko do sprawdzonych źródeł informacji i weryfikuj prawdziwość otrzymywanych od innych wiadomości. Pamiętaj o zachowaniu dobrego nastroju
  • Wyszukuj pozytywne informacje – czytaj te, które są w stanie poprawić Twój lub najbliższych humor
  • Podtrzymuj więzi społeczne – przy zachowaniu bezpieczeństwa (poprzez media społecznościowe, wideokonferencje czy kontakt telefoniczny)
  • Zadbaj o aktywność fizyczną – minimum przez 30 minut dziennie przeznacz na uprawianie sportu poprzez dostępne online ćwiczenia (udostępniają ją na przykład krajowi fizjoterapeuci). Pamiętaj, aby ćwiczyć w domu, jeśli jesteś w kwarantannie. Możesz również raz w tygodniu wybrać się na spacer przy zachowaniu środków ostrożności
  • Odpowiednia dieta – zadbaj o zbilansowaną dietę oraz właściwie długi sen
  • Planuj dokładnie czas – zajmij się czymś na przykład czytaniem, gotowaniem, oglądaniem filmów czy sprzątaniem. Odpoczywaj lub rozwijaj się poprzez kursy czy naukę online. Ciekawą formą spędzania czasu są wirtualne spacery po muzeach czy audiobooki. Ważne, aby harmonogram zapewniał regularność i bezpieczeństwo. Bądź aktywny i unikaj zbyt długiego leżenia w łóżku

Warto zapoznać się z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego. Jeśli musisz wyjść z domu, pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa. Nie dotykaj niczego, używaj jednorazowych rękawiczek, myj i dezynfekuj ręce. Ogranicz używki oraz alkohol, które zmniejszają odporność. Zadbaj także o zdrowie psychiczne innych i zaoferuj pomoc na przykład sąsiadom seniorom. Ciekawą formą aktywności jest uczestnictwo w wolontariatach (na odległość) czy grupy wsparcia. Troski i opieki potrzebują szczególnie osoby, które oczekują na wyniki badań na wykrycie wirusa lub będące na kwarantannie. Pamiętaj, że osoby po izolacji i podjętym leczeniu już nie są nosicielami.

Jak dbać o zdrowie psychiczne, czyli ubezpieczenie zdrowotne

Ubezpieczenie zdrowotne jest sprawdzane przez Narodowy Fundusz Zdrowia przy każdej wizycie pacjenta za pomocą specjalnego systemu elektronicznego. Aby sprawdzić, czy jesteś ubezpieczony, możesz wejść na stronę internetową ZUS-u. Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. Przez indywidualne konto
  2. Przez zaufany profil ePUAP

Drugą opcją jest dowiedzenie się o ubezpieczeniu za pomocą Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Potrzebne jest jednak wcześniejsze złożenie wniosku w celu wydania danych, aby uzyskać dostęp i dostarczyć go do oddziału NFZ bądź za pośrednictwem strony www NFZ. W sytuacji, jeśli utraciłeś pracę i świadczenia, możesz się ubiegać o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne. Z opcji tej powinni szczególnie skorzystać freelancerzy, osoby zatrudnione na umowę o dzieło czy bezrobotne, które mają odłożone środki pieniężne. Wystarczy tylko podpisać umowę z NFZ bądź odprowadzać składki. Dobrą opcją jest zainwestowanie w pakiet medyczny w indywidualnym zakresie. Pozwala to na otrzymanie dostępu do lekarzy specjalistów oraz znacznie skraca czas oczekiwania na konsultacje.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Podstawowa higiena osobista taka jak mycie rąk i dezynfekcja to w czasie narażenia na zarażenie wirusem COV-19 podstawa. Zachowanie środków ostrożności, odpowiedniej odległości oraz stosowanie maseczki ochronnej czy jednorazowych rękawiczek jest najważniejsze. W przypadku kichania lub kaszlenia należy zakrywać nos. Jeśli podejrzewasz u siebie lub bliskiej osoby zakażenie – NIE PANIKUJ, tylko skontaktuj się z odpowiednimi służbami: stacją sanitarno-epidemiologiczną bądź oddziałem obserwacyjno-zakaźnym. Pamiętaj o korzystaniu ze sprawdzonych źródeł takich jak strony internetowe WHO czy Ministerstwa Zdrowia.

Źródło: GOV

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję