Artykuł sponsorowany

Jak wygląda diagnoza logopedyczna dzieci?

Jak wygląda diagnoza logopedyczna dzieci?

Gdy dziecko ma wyraźne problemy z mówieniem, konieczna jest wizyta u logopedy, który zdiagnozuje problem i przedstawi metody terapii. Prawidłowo przeprowadzona diagnoza logopedyczna ma na celu nie tylko ustalenie ewentualnych odchyleń od normy czy zaburzeń, ale również dokonanie ich dokładnego opisu oraz określenie tendencji rozwojowych. Jak przebiega wizyta i jak się do niej przygotować?

Przebieg wizyty diagnostycznej – czy jest się czego bać?  

Wizyta u specjalisty może być dla dziecka stresująca, dlatego logopedzi robią wszystko, by odbywała się w przyjaznej atmosferze, a poszczególne elementy diagnostyczne przybierały formę zabawy – pomagają w tym stworzone z myślą o najmłodszych narzędzia i testy diagnostyczne. Dokładny przebieg wizyty zależy od wielu czynników, związanych głównie z potrzebami i wiekiem małego pacjenta. Do jej obowiązkowych punktów należą:

  • wywiad z rodzicami;
  • rozmowa z dzieckiem, obserwacja jego zachowań;
  • badanie aparatu artykulacyjnego – języka, warg, podniebienia – dziecko naśladuje ruchy logopedy;
  • sprawdzenie słuchu i wymowy – dziecko wskazuje obrazki na podstawie poleceń, nazywa wskazane przedmioty;
  • ocena wypowiedzi – w trakcie rozmowy na ciekawy dla dziecka temat.

Czasem niezbędne jest również badanie lateralizacji, czyli określenie, która ręka, noga, oko i ucho są dominujące, orientacyjne badanie słuchu – dla każdego ucha oddzielnie logopeda wypowiada szeptem słowa, które dziecko ma powtórzyć głośno – lub badanie sposobu połykania (dziecko proszone jest o wypicie np. wody).

Rodzice mogą się przygotować do wizyty poprzez przygotowanie odpowiedzi na pytania dotyczące problemów, jakie dostrzegają u dziecka, podobnych przypadków w rodzinie, rozwoju dziecka od urodzenia oraz jego funkcjonowania w przedszkolu lub szkole.

Narzędzia diagnostyczne dla logopedów 

Postawienie diagnozy ułatwiają specjalne narzędzia i testy dostępne m.in. w sklepie logopedycznym Komlogo. Niektóre z nich można wykorzystać również w domu lub przedszkolu, by sprawdzić, czy mowa dziecka rozwija się prawidłowo. Testy przesiewowe badają rozumienie, wymowę i sprawność aparatu mowy; mają zwykle formę książki.

Logopedzi dysponują również bardziej zaawansowanymi pomocami, np. kartami oceny rozwoju psychoruchowego pozwalającymi na określenie, w jakich strefach dziecko rozwija się zgodnie z normą, a w jakich z opóźnieniem lub przyspieszeniem. Wielu terapeutów korzysta z nowoczesnych rozwiązań takich jak programy komputerowe, dyktafony i kamery wideo, a nawet megafony dla dzieci – wszystko po to, by zachęcić małych pacjentów do współpracy.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.