Jak zwalczyć stres? Techniki relaksacyjne

Jak zwalczyć stres? Techniki relaksacyjne

Długotrwały stres może skutkować chorobami na przykład miażdżycą, udarem serca czy zawałem serca. Nie da się go jednak unikać na co dzień ze względu choćby na pracę. Jak sobie z nim radzić? Czym jest stres oksydacyjny, a czym zespół stresu pourazowego? Jakie są skutki stresu i jak go zmniejszyć domowymi sposobami? Czy dieta ma jakieś znaczenie w walce z nim?

Jakie są skutki stresu?

Długotrwały stres może skutkować poważnymi konsekwencjami na zdrowiu. Przyczynia się do:

  • Rozkojarzenia
  • Bezsenności
  • Niepokoju
  • Uzależnień
  • Trudnościach w oddychaniu
  • Nerwicy serca czy depresji
  • Izolacji
  • Niezadowolenia z seksu

W konsekwencji mogą się pojawić myśli samobójcze.

Czym jest stres antyoksydacyjny?

Stres antyoksydacyjny polega na zaburzeniu równowagi pomiędzy produktami ubocznymi metabolicznych przemian a usuwaniem wolnych rodników. Są to reaktywne formy tlenu, które powinno się usuwać z organizmu. Jego zlekceważenie może prowadzić do:

  • Miażdżycy
  • Zawałów serca
  • Udarów mózgu
  • Choroby wieńcowej

Ponadto na uszkodzenie mogą być narażone kwasy tłuszczowe czy błona komórkowa skóry. Powoduje to utratę elastyczności i starzenie się skóry. Dodatkowo może dojść do chorób skóry na przykład czerniaka. W konsekwencji zwiększa się ryzyko zachorowania na Parkinsona lub Alzheimera.

Zespół stresu pourazowego

Zespół stresu pourazowego czyli PTSD jest chorobą, która jest skutkiem jakiegoś traumatycznego wydarzenia w życiu osoby. Może mieć charakter fizyczny lub fizyczny. W przypadku dzieci może to być stan chroniczny. Do objawów zalicza się emocjonalne lub fizyczne odrętwienie, chęć izolacji czy nadmierna pobudliwość. Osoba z zespołem stresu pourazowego nie odczuwa w niczym przyjemności, jest poddenerwowana i łatwo się irytuje. Ponadto czuje lęk i jest przygnębiona. Nierzadko pojawiają się myśli samobójcze. Bezsenność i trudne skupienie się oraz zachowania charakterystyczne dla małych dzieci na przykład moczenie się to pozostałe objawy.

Jak walczyć ze stresem?

Oprócz leków na uspokojenie i farmakologii są bardziej naturalne sposoby. Poza zdrową dietą do technik relaksacyjnych zalicza się ćwiczenia. W tym celu:

  • Usiądź prosto i rozluźnij ciało
  • Oddychaj spokojnie
  • Podnieś wysoko poza uszy ramiona
  • Obróć głowę w obie strony

Oprócz tego pomocne będą techniki oddechowe. Polega to na kontrolowaniu wdechów i wydechów. Zalecane jest ćwiczenie jogi czy tai chi, jak również inne formy sportowe. W ten sposób można rozładować złą energię i rozluźnić mięśnie.

Dieta na stres

Ponieważ w stresowej sytuacji dochodzi do wytwarzania odpornościowych białek, powoduje to zużycie tryptofanu, niezbędnego do normalnego funkcjonowania organizmu. Przyczynia się to do zużycia serotoniny i melatoniny, czyli hormonu szczęścia. Dlatego warto zadbać o prawidłową dietę bogatą w:

  • Składniki mineralne – magnez, cynk, miedź,
  • Witaminy – A, C, E, kwas foliowy i B12
  • Kwasy tłuszczowe – jedno- i wielonienasycone

Znajdują się w warzywach i owocach, produktach zbożowych, owocach morza i tłustych rybach oraz olejach, nasionach, orzechach i margarynach. Warto skonsultować się przy okazji z dietetykiem.

Domowe sposoby na stres

Oprócz tabletek na uspokojenie przepisanych przez psychiatrę można poprawić sobie humor drobnymi przyjemnościami. Pomóc w rozluźnieniu może gorąca kąpiel z olejkami. Wypić można na uspokojenie melisę lub dziurawiec. Sprawdzi się również seans filmowy lub lektura książki. Do snu może ukołysać spokojna muzyka na przykład imitująca dźwięki natury. Dobrze jest się wysypiać przynajmniej przez 7 godzin. Pomocna może być poza tym rozmowa z rodziną lub znajomymi. Można również spróbować się czymś zająć na przykład oddać się zainteresowaniom lub pomyśleć o kursie na przykład tańca.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję