Artykuł sponsorowany

Możliwości i ograniczenia komputerowego badania wzroku

Możliwości i ograniczenia komputerowego badania wzroku

Przyjęło się uważać, że komputerowe badanie wzroku jest szybkie, łatwe i znacznie bardziej precyzyjne od swojego tradycyjnego odpowiednika. Salony optyczne i gabinety okulistyczne starają się uczynić z autorefraktometru przewagę marketingową. Rzeczywiście, jest to narzędzie potrzebne i pożyteczne, ale nie idealne. Jakie są słabe i mocne strony komputerowego badania wzroku?

Jak przebiega i na czym polega komputerowe badanie wzroku?

Właściwa nazwa komputera do badania wzroku to autorefraktometr. Urządzenie to bada wadę refrakcji, czyli błąd optyczny oka, aby na tej podstawie dobrać szkła lub soczewki korekcyjne. Jak przebiega badanie?

Najważniejsze jest to, że jest ono bezbolesne i nieinwazyjne. Polega na wpuszczeniu do oka wiązki światła podczerwonego w celu analizy jej odbicia od miejsc, na które pada. Trwa to kilka sekund, w czasie których pacjent siedzi i patrzy w aparat, gdzie wyświetla się mu grafikę przedstawiającą obiekt w dużej odległości. Na tej podstawie zaawansowany komputer po przetworzeniu otrzymanych informacji jest w stanie określić wadę refrakcji.

Mocne i słabe strony komputerowego badania wzroku

Niewątpliwymi zaletą badania są: nieinwazyjność, szybkość i łatwość przeprowadzenia, bezbolesność. Te atuty przemawiają za jego wykonaniem, nawet jeżeli wydaje nam się, że z naszym wzrokiem wszystko w porządku. Skoro nie boli, to dlaczego się nie upewnić?

Wadą komputerowego badania wzroku jest jego niedokładność. Nie wynika ona z wady samej metody czy sprzętu. Szkopuł w tym, że nawet najlepszy refraktometr nie wskaże nam, czy widzimy komfortowo. On pokaże jedynie orientacyjną wartość, wokół której trzeba poszukiwać idealnych dla siebie szkieł. Badanie autorefraktometrem powinno być jedynie wstępem do dalszych dokładnych badań bardziej tradycyjnymi metodami, podczas których pacjent będzie miał okazję przetestować różne soczewki i zobaczyć na własne oczy, w których z nich ostre i czyste widzenie przychodzi mu najłatwiej.

Powodem, dla którego badanie refraktometrem jest niewystarczające, jest fakt, że widzenie to proces bardzo złożony. Nie ogranicza się jedynie do prostego przyjęcia i przetworzenia impulsu świetlnego. Wiele cech widzenia jest indywidualnych i mimo takiego samego wyniku badania refrakcji dwie osoby mogą nosić różne soczewki korekcyjne. Oznacza to, że refraktometr, owszem, będzie pożytecznym narzędziem podczas badania, ale jedynie w rękach dobrego specjalisty.

Na precyzję badania ma także wpływ jakość używanej aparatury i oprogramowania. Profesjonalne i dokładne refkartometry oferuje www.polandoptical.pl.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.