Naciągnięcie mięśnia czworogłowego uda

Naciągnięcie mięśnia czworogłowego uda
Mięsień czworogłowy znajduje się w przedniej części uda. Swą nazwę zawdzięcza czterem częściom zwanych głowami. Jest to najsilniejszy prostownik stawu kolanowego. Ze względu na obszar jaki zajmuje, urazy mięśnia zdarzają się na różnych odcinkach: bioder, ud, kolan. Do urazów należą: zerwanie mięśnia, naderwanie mięśnia, stłuczenie, naciągnięcie.

Przyczyny

Naciągnięcie mięśnia należy do mniejszych kontuzji kończyny. Polega na zerwaniu części włókien mięśniowych łączących mięsień ze ścięgnami. Jest to najczęściej występujący uraz będący skutkiem uprawiania takich dyscyplin sportowych, gdzie występują skoki, szybkie biegi i kopnięcia. Takim urazowym sportem jest np. piłka nożna. By zminimalizować prawdopodobieństwo doznania takiego urazu, należy przed zwiększonym wysiłkiem wykonywać rozgrzewkę i ćwiczenia rozciągające.

Urazu mięśnia czworogłowego można doznać także podczas chodzenia po płaskim i wchodzenia po schodach. Wystarczy się potknąć, by doszło naciągnięcia mięśnia.

Objawy

Ten uraz może wystąpić na każdym odcinku mięśnia czworogłowego, ale przeważnie dotyczy mięśnia prostego w okolicy przejścia mięśniowo-ścięgnistego.

Są trzy poziomy uszkodzenia mięśnia: łagodny, umiarkowany i poważny. W każdym przypadku utrudnione lub niemożliwe jest zginanie kolana i daje się odczuć zablokowanie w stawie.

Uraz łagodny skutkuje niewielkimi dolegliwościami bólowymi w trakcie biernego rozciągania i oporowania mięśnia.

W przypadku umiarkowanej kontuzji silniejszy ból pojawia się przy próbie napięcia mięśnia oraz w trakcie jego rozciągania.

Poważna kontuzja (3 stopień) objawia się tak silnym bólem, że utrudnia nawet chodzenie i uniemożliwia jakikolwiek wysiłek fizyczny, podobna jest do naderwania mięśnia.

Leczenie

Bez względu na stopień urazu, należy zrezygnować z aktywności fizycznej, nogę należy odciążyć, odpoczywać w pozycji leżącej. W lekkich przypadkach wystarczy jeden lub kilka dni bezruchu, by mięsień powrócił do formy. Ból można łagodzić poprzez zimne kompresy na bolesnym miejscu, w drugiej dobie stosowane naprzemiennie z okładami gorącymi. Można też stosować maści rozgrzewające.

Jeśli ból jest dotkliwy, można stosować leki przeciwbólowe zawierające ibuprofen. Zmniejszy to jednocześnie stan zapalny. Po kilku dniach, gdy odczucia bólowe ustępują, należy przeprowadzać proste ćwiczenia rozciągające. To przyspiesza krążenie, a tym samym wpływa na szybsze gojenie się mięśnia. Ćwiczenia rozciągające warto wykonywać w wodzie: w wannie lub na basenie.

Naciągnięcie mięśnia 3 stopnia może być leczone nawet przez kilka miesięcy i wymaga ćwiczeń rehabilitacyjnych dobieranych indywidualnie do pacjenta i zaleconych przez ortopedę.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję