Artykuł sponsorowany

Odszkodowanie za błędy medyczne. Co warto wiedzieć?

Odszkodowanie za błędy medyczne. Co warto wiedzieć?

Według szacunków każdego roku w Polsce dochodzi do nawet 30 000 błędów medycznych i liczba ta rośnie. Ryzyko, że przydarzy się to akurat nam, staje się więc z roku na rok bardziej realne. Co zrobić w takiej sytuacji? Jakiej pomocy można oczekiwać, gdy lekarz albo instytucja medyczna obdarzona naszym zaufaniem popełni błąd, w wyniku którego doznamy uszczerbku na zdrowiu?

Co zrobić, gdy dojdzie do błędu medycznego?

Każdy podmiot medyczny, a dokładniej każdy szpital i prywatna praktyka lekarska, powinien mieć wykupione ubezpieczenie OC, z którego pokrywa ewentualnie odszkodowanie za błędy medyczne. W teorii. W praktyce ubezpieczyciel robi wszystko, aby dowieść, że nie doszło do błędu medycznego, a pogorszenie stanu zdrowia pacjenta wynika np. z nietrzymania się zaleceń lekarza albo powikłań po chorobie lub urazie.

W pierwszej kolejności należy skierować do placówki wniosek o odszkodowanie – mówi ekspert z Kancelarii Adwokackiej adw. Magdaleny Rduch. – Dokument ten trafia do ubezpieczyciela szpitala. Nie nastawiałabym się tu jednak na sukces. Nasza praktyka pokazuje, że ubezpieczyciel odmawia wypłacenia świadczenia nawet w 90% przypadków, uzasadniając to brakiem błędu medycznego. Wiele osób na tym etapie sobie odpuszcza, obawia się sprawy sądowej z wielką firmą ubezpieczeniową. Nie ma się jednak czego bać. Coraz więcej osób wygrywa takie sprawy i otrzymuje zadośćuczynienie za swoje krzywdy.

Gdy wniosek o odszkodowanie za błąd lekarza lub instytucji nie przyniesie rezultatu, poszkodowany może wytoczyć sprawę sądową, w której pozwanym będzie zarówno podmiot medyczny, jak i towarzystwo ubezpieczeniowe. Podczas takiej sprawy, która wymaga udziału biegłych i jest na ogół skomplikowana, warto mieć u swojego boku doświadczonego w dochodzeniu podobnych roszczeń adwokata. Drugim sposobem, o ile do błędu medycznego doszło po 2012 roku, są Wojewódzkie Komisje ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Działają one sprawnie, jednak wysokość roszczenia nie może przekraczać 100 000 zł.

Rodzaje błędów medycznych

Nawet jeżeli nigdy nie przyjdzie nam walczyć o odszkodowanie za błąd lekarza, warto wiedzieć, że błędy medyczne można podzielić na cztery rodzaje. Są to:

  • Błędy techniczne. Do tej grupy zaliczają się pomyłki podczas zabiegów, np. pozostawienie zaszytego w ciele instrumentu medycznego albo spowodowanie zakażenia podczas zastrzyku.
  • Błędy diagnostyczne, czyli postawienie niewłaściwej diagnozy, co doprowadza do pogarszania stanu zdrowia. Przykładem może być odesłanie pacjenta jako zdrowego po podaniu leków przeciwbólowych, podczas gdy cierpi on na zapalenie wyrostka robaczkowego.
  • Błędy terapeutyczne, czyli np. podanie niewłaściwej dawki leku albo leczenie niewłaściwego schorzenia. Błąd terapeutyczny może, ale nie musi wynikać z błędu diagnostycznego.
  • Błędy organizacyjne, czyli związane z funkcjonowaniem placówki, ale też zaniechaniami i zaniedbaniami podczas wykonywania obowiązków. Przykładem może być doprowadzenie pacjenta do skrajnego odwodnienia.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.