Artykuł sponsorowany

Wizyta u laryngologa: kiedy jest wskazana

Wizyta u laryngologa: kiedy jest wskazana

Laryngologia to jedna z mniej znanych przez pacjentów dziedzin medycyny. Zadaniem lekarza laryngologa jest diagnostyka i leczenie chorób i schorzeń związanych z narządami w obrębie głowy i szyi. Lekarz laryngolog zajmuje się więc m.in. leczeniem chorób uszu i chorób górnych dróg oddechowych. Inną nazwą laryngologii jest otolaryngologia. W naszym artykule dokładniej opisujemy, czym się zajmuje laryngolog, jakie objawy powinny nas skłonić do umówienia się na wizytę w gabinecie laryngologicznym i jak zazwyczaj taka wizyta przebiega.

Jaki jest podstawowy i dodatkowy zakres specjalizacji laryngologa?

Podstawowy zakres chorób i schorzeń, których diagnostyką i leczeniem zajmuje się otolaryngolog, to choroby uszu, krtani, nosa i gardła. W ramach swojej działalności laryngolog zajmuje się również diagnostyka i leczeniem schorzeń kości skroni, zatok przynosowych, oskrzeli, przełyku, tchawicy i jamy ustnej. Co bardzo ważne prowadzone przez laryngologa leczenie może obejmować przyjmowanie zaleconych przez niego środków farmakologicznych, ale może również polegać na wykonywanych przez niego zabiegach chirurgicznych, m.in. zabiegów polegających na leczeniu chirurgicznym zatok przynosowych, szczęki czy gruczołów ślinowych. To tez laryngolog przeprowadza endoskopię przełyku i dolnych dróg oddechowych.

Przeczytaj również: Elementy diagnostyki nowotworowej

W ramach otolaryngologii istnieje wiele różnych specjalizacji, które dają lekarzom możliwość skupienia się w swoich działaniach na konkretnych schorzeniach i innego typu problemach zdrowotnych. W ramach laryngologii wyróżnia się m.in.:

Przeczytaj również: Kiedy udać się do laryngologa?

  • Otolaryngologię dziecięcą,
  • Laryngologię onkologiczną,
  • Foniatrię – w której zakresie zainteresowań znajdują się zaburzenia mowy,
  • Audiologię, czyli specjalizacje obejmującą diagnostykę i leczenie schorzeń związanych ze słuchem,
  • Rynologię – czyli specjalizację, która zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem chorób i schorzeń nosa i zatok przynosowych,
  • Neurootologię, czyli specjalizację obejmującą profilaktykę, diagnostykę i leczenie zaburzeń równowagi i słuchu.

Jakie objawy powinny nas skłonić do umówienia się na wizytę u lekarza laryngologa?

Objawy, które powinny nas skłonić do zgłoszenia się na wizytę do gabinetu laryngologicznego, mogą być różne. Jak tłumaczy nasz rozmówca, okulista z Niepublicznego Zakładu Podstawowej i Specjalistycznej Opieki Medycznej Medan w Jarocinie:

Przeczytaj również: Jak przebiega leczenie stożka rogówki?

-Żeby umówić się na wizytę do laryngologa w ramach NFZ, konieczne jest skierowanie od lekarza rodzinnego lub od lekarza pierwszego kontaktu. Wielu pacjentów, żeby przyspieszyć swoją konsultację lekarską, woli się jednak umówić na wizytę w prywatnym gabinecie, takim jak np. nasz. Na pewno pozwala to znaczne przyspieszenie otrzymania diagnozy i rozpoczęcia odpowiedniego leczenia. Wskazania do wykonania takiej wizyty mogą być różne. Najczęstszymi są bóle gardła i przewlekła chrypka, częste krwawienie z nosa, przewlekły katar, częste bóle głowy, problemy z zatokami, zaburzenia równowagi czy problemy z przełykaniem.

Przebieg wizyty w gabinecie laryngologicznym

Każda pierwsza wizyta w gabinecie laryngologicznym przebiega podobnie. Na początku przeprowadzany jest z pacjentem dokładny wywiad lekarski. Ma on na celu nie tylko poznanie dokładnych objawów, z jakimi pacjent zgłosić się na wizytę, ale także ewentualnych innych problemów zdrowotnych, które mogą być istotne dla precyzyjnego zdiagnozowania przyczyny wizyty u laryngologa oraz dla ewentualnego opracowania później skutecznej metody leczenia. W trakcie wizyty laryngolog na pewno też wykona odpowiednie badania laryngologiczne przy użyciu endoskopu lub wziernika sprawdzi stan gardła, nosa, ucha i jamy ustnej u pacjenta. W niektórych przypadkach wykonane może być też badanie USG węzłów chłonnych szyi i ślinianek lub zatok przynosowych części ustnej i nosowej gardła. W przypadku problemów ze słuchem laryngolog wykona też badanie audiologiczne słuchu.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.