Artykuł sponsorowany

Czym jest indeks glikemiczny i jak go stosować na diecie?

Czym jest indeks glikemiczny i jak go stosować na diecie?

Przeglądając artykuły poświęcone dietetyce bądź rozmawiając z dietetykiem często możemy zetknąć się z pojęciem indeksu glikemicznego.  Jak należy je rozumieć? Jaki wpływ ma indeks glikemiczny określonych produktów spożywczych na ich przydatność w naszej diecie?

Czym jest indeks glikemiczny?

Zacznijmy od samego wyjaśnienia czym jest indeks glikemiczny.

- Terminem tym nazywa się klasyfikację produktów spożywczych, opartą o ich wpływ na poziom glukozy we krwi (tzw. glikemia poposiłkowa) po upływie 2 do 3 godzin od ich spożycia – wyjaśnia specjalista firmy Goodie Foodie - W jaki sposób przeprowadza się tę klasyfikację? Podstawą jest tu wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu 50 g czystego cukru – dla tego poziomu przyjęto wartość 100%. Do badania produktów pod kątem indeksu glikemicznego wybiera się reprezentatywną statystycznie grupę ludzi, którym podaje się porcję produktów zawierających 50 g przyswajalnych węglowodanów. Następnie przez czas 2 do 3 godzin co piętnaście minut dokonuje się pomiaru poziomu cukru we krwi badanych. Stwierdzono, że powtarzane na różnych grupach badanych wyniki dają bardzo podobne rezultaty, dlatego na ich podstawie można z dużą dokładnością określić indeks glikemiczny produktów.

Indeks glikemiczny w diecie

Wiemy już czym jest indeks glikemiczny produktów spożywczych, jednak jakie praktycznie znaczenie może mieć on dla nas na co dzień? Produkty spożywcze w naszym jadłospisie możemy podzielić na trzy kategorie:

  • Produkty o niskim indeksie glikemicznycm – ich IG wynosi do 50
  • Produkty o średnim indeksie glikemicznym – IG od 55 do 70
  • Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – IG powyżej 70

To, które z nich dominują w naszej diecie ma ogromny wpływ na poziom glukozy we krwi i tym samym – naszą wagę. Produkty dietetyczne o niskim IG, czyli przede wszystkim zielone warzywa czy pełnoziarnisty chleb są wolno trawione przez nasz układ pokarmowy, a zatem zawarte w nich wartości odżywcze są wolniej przyjmowane przez organizm. Ich spożycie powoduje zrównoważony i łagodny wzrost poziomu glukozy we krwi, organizm karmi się nimi przed dłuższy okres czasu. Krótko mówiąc – jeden posiłek o niskim indeksie glikemicznym zaspokaja nasze potrzeby żywnościowe i nie powoduje wzrostu łaknienia. Dlatego takie produkty powinny stanowić podstawą naszego żywienia, jeśli myślimy o przejściu na dietę odchudzającą. Z drugiej strony produkty o wysokim indeksie glikemicznym wchłaniają się szybko, powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi i równie gwałtowny jego spadek. To z kolei powoduje zwiększenie się poziomu wydzielania tak zwanego glukagonu oraz zwiększenie łaknienia. Spożywając tego typu produkty, czyli przede wszystkim słodkie napoje, słodycze, żywność typu fast-food jesteśmy w stanie zaspokoić nasz głód na krótszy okres czasu, nasz organizm zaczyna domagać się większej ilości jedzenia. Dieta odchudzająca powinna wykluczać tego typu produkty.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.