Artykuł sponsorowany

Na czym polegają badania audiologiczne?

Na czym polegają badania audiologiczne?

Audiologia to nauka o odbieraniu przez nas dźwięków ze środowiska, czyli o słuchu. Zajmuje się jego analizą, diagnostyką zaburzeń oraz leczeniem. W poradniach i gabinetach audiologicznych świadczone są usługi zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Badania audiologiczne pozwalają na wczesne i dokładne wykrycie wad – istnieje kilka różnorodnych metod badań. Dla fachowców podstawą do właściwej diagnozy jest zbadanie nie tylko uszu, ale także przegrody nosa, gardła i krtani. Badania mogą być coraz dokładniejsze dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu oraz aparatury medycznej. Jakie wyróżniamy najbardziej popularne badania audiologiczne i w jaki sposób są one przeprowadzane?

Tympanometria

Tympanometria, inaczej audiometria impedancyjna, to nieinwazyjna metoda badania ucha środkowego. Dzięki temu badaniu możemy określić sztywność błony bębenkowej, mierząc odbicia od niej fali dźwiękowej w czasie zmiany ciśnienia w kanale słuchowym. Sztywność tę nazywamy impedancją akustyczną. Badanie nie sprawia żadnego bólu i trwa zaledwie kilkanaście minut. Do kanału słuchowego pacjenta wprowadzana jest sonda pomiarowa, która daje możliwość zmiany ciśnienia. Przewód ucha pacjenta zostaje uszczelniony specjalną zatyczką, do której przyłączone są przewody z aparatu.

 Analogicznie ze zmianami ciśnienia następują wychylenia błony bębenkowej, które aparat jest w stanie rejestrować i wizualizować w postaci wykresu, na podstawie którego lekarz tworzy następnie opis – mówi nam przedstawicielka Gabinetu otolaryngologicznego w Radzyniu Podlaskim. Wskazania do przeprowadzenia tympanometrii to niektóre niedosłuchy przewodzeniowe i niedosłuch odbiorczy.

Audiometria tonalna i słuchowe potencjały

Audiometria tonalna to tzw. metoda subiektywnego badania słuchu. Polega na pomiarze ubytku słuchu przy przewodnictwie powietrznym lub kostnym. Wyniki przedstawiane są w postaci audiogramów, czyli krzywych, które prezentują progi słyszenia pacjenta. Badania odbywają się w wyciszonej kabinie pomiarowej. Osoba badana zakłada słuchawki i otrzymuje tzw. przycisk odpowiedzi. Badający wysyła do ucha pacjenta tony pomiarowe o danym natężeniu i częstotliwości, a pacjent ma za zadanie sygnalizować poziom, przy którym zaczyna słyszeć dźwięki, naciskając przycisk. Oznacza się w ten sposób najcichszy słyszany sygnał. Jeszcze innym badaniem jest rejestracja słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu. Wskazaniem do jego wykonania jest przede wszystkim podejrzenie uszkodzenia słuchu u niemowląt i malutkich dzieci. Wszystkie pomiary rejestruje się dzięki elektrodom umieszczonym na głowie pacjenta.

Wizyty w gabinecie audiologicznym pozwalają na wskazanie, jakie dokładnie badania powinny zostać przeprowadzone – wybieranie ich na własną rękę może mijać się z celem, dlatego warto, by skonsultował nas doświadczony lekarz laryngolog.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.